Cyklostezka Do Prahy na kole
Termín
květen 2020
Priority
Doprava
Popis
Celá cyklostezka Do Prahy na kole měří téměř čtrnáct kilometrů a vede krajem Josefa Lady. Začíná na kraji hlavního města v městské části Praha Kolovraty, pokračuje přes centrum Říčan, Světice, okrajově prochází přes území Strančic a dále přes Všestary až do města Mnichovice. Zde končí u sportovních areálů nedaleko centra města. Nejdelší úsek, cca 5,7 kilometrů, vede katastrem Říčan.
Zdatný cyklista při volné trase projede úsek z Mnichovic do Kolovrat cca za půl hodiny, je to tedy rychlá, a především bezpečná alternativa k ranní jízdě autem do Prahy. Naopak na rodinném výletě zde strávíte klidně celý den, a o zážitky nebude nouze. V Říčanech stezka odhalila místa, která dosud ležela mimo vycházkové trasy a zájem obyvatel. Například oblast Na Vysoké se stala prostupnější a propustkem pod silnicí II/101 získala lepší, a hlavně pro pěší i cyklisty bezpečnější propojení do centra města, aniž by museli křižovat frekventovanou silnici. Atraktivní je i dřevěný chodník podél Říčanského potoka dříve neprostupným Pohodovým údolím. V jiných obcích, jako třeba ve Všestarech a Světicích, tak obnovili historické cesty, v Mnichovicích umožnili překonat nebezpečnou silnici Pražskou propustkem podél potoka Mnichovky. K zastavení lákají i altány s parkovišti pro kola na zajímavých místech s možností relaxace, aktivního odpočinku i společných setkání a poznání. Cestu lemují nově vysázené stromy a na dvou místech v Říčanech i volně přístupné ovocné sady, které na první úrodu teprve čekají. Některé altány mají volně přístupná griloviště, dětská i sportovní hřiště, a především spoustu míst k zaparkování kol. V Říčanech vede cyklostezka kolem modernizovaného dopravního hřiště. Na trase najdete i několik servisních stojanů.
Asfaltová cyklostezka je na většině trasy široká tři metry bez středové dělící čáry či vyznačení směru jízdy. Určená je pro smíšený provoz a sdílejí ji chodci, cyklisté i bruslaři. Cyklostezka je ve většině trasy vedena jako cyklostezka s modrou dopravní značkou „Stezka pro chodce a cyklisty“, kam je vjezd motorových vozidel zakázán. I proto jsou na mnoha místech zabudovány výsuvné sloupky, které brání vjezdu automobilů na cyklostezku. V některých částech však vede stezka kolem domů, kde jsou vjezdy na pozemky, a majitelé nemovitostí tak mají z tohoto zákazu výjimku. Na všech úsecích, kde je trasa vedená v souběhu s automobilovou dopravou jako cyklotrasa, jsou vyznačeny piktogramy, které určují trasu pro cyklisty a zároveň upozorňují řidiče na zvýšený pohyb cyklistů. Na většině trasy je cyklostezka i osvětlená, především v zástavbě.
Čtyři roky příprav, spolupráce šesti obcí, rok a půl stavby. Firma OHL ŽS, a. s., realizovala celou stavbu za cca 150 mil. korun podle projektu architektů KAP ATELIERU, s. r. o. Cyklostezka byla postavena za významné finanční podpory z evropských fondů, konkrétně Evropského fondu pro regionální rozvoj, který pokryl 90 % způsobilých nákladů, a to prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního fondu. Říčanský úřad odvedl náročnou práci při koordinaci celého projektu, dotačně rozděleného do čtyř částí, s cílem získat pro celou stavbu maximální finanční podporu.